Es pot prohibir fer fotos a Barberà del Vallès ?
Per veure el grup, segueix l'enllaç de sota:
http://www.facebook.com/n/?
Dades : http://blocs.mesvilaweb.cat/bloc/view/id/5809
************************************************************************************
Barberà del Vallès, 14 de maig de 2010
Il·ltra Sra. Ana del Frago
Els sota signants
EXPOSEM
Hem tingut coneixement que està en fase d’aprovació el “Reglament
regulador d’ús de les instal·lacions esportives municipals del
patronat municipal d’esports de Barberà del Vallès”
Com abonats i/o usuaris de les instal·lacions del Patronat Municipal
d’Esports i després d’haver llegit el Reglament voldriem sol·licitar
unes respostes per part de l’Ajuntament de Barberà del Vallès en vers
als següent punts:
L’article 28 del Reglament inclós al Capítol 5 “REGLAMENT GENERAL
D’ACCÉS I UTILITZACIÓ DE LES INSTAL·LACIONS ESPORTIVES MUNICIPALS” ha
estat redactat de la següent forma:
“Article 28. Realització de filmacions o fotografies
A efectes de la normativa vigent vers la protecció de l’honor i la
intimitat, no està permès la gravació d’imatges (fotografies,
pel·lícules...) de qualsevol tipus en cap espai de les IEM. Excepte
autorització expressa del PME.”
IEM queda definit al reglament a l’Article 3.
“Article3. Definició d’instal·lacions esportives municipals
S’entén per instal·lacions esportives municipals (d’ara endavant IEM)
els complexos esportius, pavellons i tots els edificis, locals, camps
esportius o qualsevol altre espai de titularitat municipal, en els
quals el Patronat Municipal d’Esport (d’ara endavant PME) autoritza la
pràctica o l’ensenyament de qualsevol activitat física, esport, curset
esportiu classe d’educació física. Tindran la mateixa consideració
tots els béns mobles de titularitat municapal adscrtis a aquestes
dependències, així com tots els edificis, terrenys, dependències i
espais reservats de forma permanent al públic i a les instal·lacions
de titularitat municipal destinades a l’activitat esportiva.
Les IEM definides en el paràgraf anterior són béns de domini públic
afectes al servei públic. També ho són els béns mobles incorporats
permanentment a qualsevol IEM perquè s’hi pugin dur a terme les
activitats que li són pròpies.
Amb motiu de la celebració d’un esdeveniment esportiu, podran tenir
consideració d’IEM, de forma eventual i amb caràcter extraordinari,
els espais urbans i les vies públiques, i es regiran sempre pel que
disposa aquest reglament en allò que hi pugui ser d’aplicació”
L’article 18.1 de la Constitució Espanyola diu: “Es garanteix el dret
a l’honor, a la intimitat i a la pròpia imatge”.
Aquests drets queden regulats mitjançant la Ley Orgánica 1/1982, de 5
de mayo, de Protección Civil del Derecho al Honor, a la Intimidad
Personal y Familiar y a la Propia Imagen. En la Llei Orgànica 1/1982,
queda establert que el Dret a la pròpia imatge és de la persona com a
entitat jurídica, i és la mateixa persona la que ha de donar
autorització o no sobre la utilització de la seva imatge.
Només en determinades circunstàncies seran el Ministeri Fiscal o els
Estaments Judicials els encarregats de vetllar pels drets a l’honor,
la intimitat i la pròpia imatge.
La Llei no preveu que un dret fonamental individual que afecta a les
persones físiques pugui ser decidit per una Institució Local.
L’Article 28 del Reglament regulador d’ús de les instal·lacions
esportives municipals del Patronat Municipal d’Esports de Barberà del
Vallès no permet l’enregistrament d’imatges per protegir els drets a
l’honor i la intimitat. El Patronat Municipal d’Esports s’atribueix el
poder de denegar o autoritzar un Dret Constitucional Fonamental de les
persones.
Si la finalitat de prohibir l’enregistrament d’imatges és garantir uns
drets personals, sense que es tingui en compte la opinió de les
persones afectades i essent el PME el que decideix per aquestes, com
el PME es dóna potestat a si mateix per autoritzar aquests
enregistraments sense tenir en compte de nou la voluntat d’aquestes
persones?
A més, aquest apartat dóna potestat als dirigents del Patronat
Municipal d’Esports per autoritzar o denegar els permisos per poder
prendre fotografies o enregistrar imatges sense cap criteri objectiu,
podent generar actuacions arbitràries i injustes.
Tanmateix, les persones que poden tenir responsabilitat en la
publicació d’una imatge d’una persona són, segons el cas, l’autor de
la fotografia, la persona que puja la imatge a internet o el
director/editor de la publicació que mostra la fotografia, però mai la
responsabilitat recau sobre el titular del lloc on s’ha realitzat
aquesta.
De igual forma, exposar que es poden donar multitud de casos en que
tenint l’autorització expressa de la persona a ser fotografiada no es
pugui fer aquesta perquè ho prohibeix un reglament que s’atribueix
competències que no li pertoquen.
Un exemple molt il·lustratiu és el d’un pare o mare que vol fer una
filmació o unes fotografies al seu fill o fills mentre realitzen
esport, ja sigui un partit de futbol, una competició d’atletisme o
qualsevol altre activitat i no ho pugui fer en compliment al
reglament. Com pot prohibir un reglament que uns pares puguin fer
fotos als seus fills essent aquests els únics responsables dels seus
drets? i encara més greu, com és possible que hagi de ser el
responsable del Patronat Municipal d’Esports el que hagi d’autoritzar
aquestes fotografies?
I un cas que es pot donar i que vulnera tot sentit comú és el ciutadà
que faci fotografies a a un amic que li hagi demanat que el fotografiï
prèviament al Passeig Doctor Moragas de Barberà del Vallès durant la
Cursa contra el Racisme i sigui sancionat amb una quantitat de 750
euros.
Recordem que el article 3 del Reglament preveu que durant un
esdeveniment esportiu la via pública pot considerar-se com IEM, fer
fotos incumpliria l’article 28, tipificada a l’article 52 com una
falta lleu la qual comporta una multa de fins a 750 euros, sanció que
estableix l’article 55 del règim sancionador del reglament.
Com es pot explicar, que es vulgui prohibir fer fotografies a les
instal·lacions esportives municipals i la pròpia Revista d’Informació
Local de Barberà hagi publicat imatges de molt dels nostres fills
realitzant diverses activitats, sense cap tipus d’autorització per
part dels pares dels menors, i aquestes a hores d’ara encara són
penjades a la web de l’Ajuntament?
Degut als punts anteriorment exposats,
SOL·LICITEM
Que no s’inclogui l’article 28 al Reglament regulador d’ús de les
instal·lacions esportives municipals del patronat municipal d’esports
de Barberà del Vallès
Que ens contesti per escrit als sota signants les següents preguntes:
Quina llei atribueix potestat a un Ajuntament per poder regular
aspectes referents als drets a l’honor, a la intimitat i a la pròpia
imatge de les persones?
Quins criteris es seguiran per autoritzar o denegar de forma expressa
la autorització per enregistrar imatges?
Quan hi hagi un competició esportiva en les instal·lacions com
s’informarà a tots els usuaris que no està permès l’enregistrament
d’imatges?
Com es farà complir aquesta norma?
Pot aquest reglament prohibir-nos de forma legal fer fotografies als
nostres fills en les instal·lacions del Patronat Municipal d’Esports
de Barberà del Vallès?
Fotos fetes des de l'any 2003 a les pistes municipals
http://www.atletisme.com/clubs/barbera/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada